Cycling Cinema by Tak | Preview

De mobiele bioscoop van Milan Tak draait deze vrijdag 21 februari in TAC de eerste film uit de Qatra trilogie: de experimentele film Koyaanisqatsi

Toen hij regelmatig filmavonden voor vrienden en familie organiseerde en daarbij steeds gebonden was aan een vaste plek, een locatie met elektriciteit, bedacht Milan Tak de Cycling Cinema. Het was de oplossing om niet gebonden te zijn. Dankzij het gebruik van een caravanbatterij heeft deze mobile cinema de vrijheid om overal te staan en een film te vertonen. Deze keer bij TAC.

Milan kiest de films, zo ook de keuze voor Koyaanisqatsi: ‘Een nieuw jaar, een nieuwe film. Het leek me goed om dit jaar de spiegel eens voor te houden. In 1982 werd Koyaanisqatsi gemaakt, deze film is een beeldende spiegel. Je kunt je ijken aan de tijd: is er iets veranderd in de tussentijd?’

KOYAANISQATSI, betekent in de Hopi (taal) ‘Leven uit Balans’

‘Het is de debuutfilm van Godrey Reggio en is de eerste film uit de Qatsi trilogie. Koyaanisqatsi geeft op een experimentele manier weer hoe de natuur, mens en techniek zich in onze wereld tot elkaar verhouden. Er lijkt geen mogelijkheid om verder te kijken, om goed te kunnen zien op welke manier we onszelf weten te manoeuvreren in een kunstmatige omgeving. Het lijkt erop dat we het origineel, de natuur zelf, proberen te vervangen. De natuur is de bron geworden om deze kunstmatige of nieuwe natuur in leven te houden.’

In de film neemt regisseur Godfrey Reggio je mee op reis van het oude naar het hedendaagse. Van de natuur naar de industrie. Hij laat de kijker verkennen; van het leven uit balans (film Koyaanisqatsi 1982), in transformatie (film Powaqqatsi 1988), en in oorlog (film Naqoyqatsi uit 2002). Reggio weet zijn visie op een zeer fraaie manier te geven op de botsing van twee verschillende werelden, zowel het stedelijk leven als de technologie versus het milieu. Hij maakt gebruik van mooie beelden en de film wordt op een prachtige manier ondersteund door de minimal music van Phillip Glass.

De film draait duurt van 21:00 tot 00:00 en is te bekijken in het Temporary Art Centre.